Čo (ne) stihnúť na Madeire za 7 dní?

Madeira - čo vidieť a robiť za 7 dní

Nuž, drahí moji, tento článok veru nebude o tom, ako sa naháňať a stihnúť čo najviac za čo najkratší čas. Články tohto typu nemám veľmi v obľube a čítam ich len sporadicky. Preto sa vám dnes posnažím v skratke popísať, čo sme si pokoji a “klídku” stihli prejsť za pár dní na ostrove a čo naopak nie. Už pri vystupovaní z lietadla som vedela, že tu nie som naposledy a preto sa nebolo kde hnať. 🙂

1.deň: 18.9. 2019

Prvý deň sme venovali vyslovene ceste. Už tu to bolo zaujímavé, nakoľko sme mali veľmi dobrý, krátky prestup v Lisabone, ale….leteli sme z Budapešti. Možno si poviete, veď čo, je to za rohom, ale viem, že budem v budúcnosti preferovať Viedeň alebo Bratislavu. Ešte pred pár rokmi by som cestovala aj z „Hornej Dolnej“, ale teraz si vždy porátam, či sa mi cena o pár desiatok eur oplatí vzhľadom k času strávenému na ceste. Pri veľmi lákavej ponuke niekam ďalej by som však možno zvažovala.

Určite vás zaujíma koľko to celé stálo 🙂 Letenku kúpite pokojne už od 150.-, my sme našli za 169.– na daný termín a myslím, že to bolo celkom fajn. Samozrejme s príručnou batožinou, ktorá je úplne postačujúca, ale môžete si priplatiť veľký kufor.

Po prílete sme si išli vyzdvihnúť auto, ktoré sme si rezervovali cez rentalcar.com – Seat Leon za 280.-  na osem dní a na 4 osoby je celkom fajn cena. Dajte si pozor na podmienky, aby ste sa vyhli napríklad pokute za to, že nemáte kreditnú kartu, ale len debetnú. Nuž, boli to nervy….ale stáva sa aj horšie.

Ubytovanie sme mali vyriešené cez AIRBNB , čo opäť vyšlo v konečnom dôsledku veľmi dobre. Príjemný bytík v centre mesta, ulicu od kaviarní, reštaurácii a iných možností. Cena pre 4 osoby na osem nocí bola 566.- Rozhodne nájdete aj lepšie ceny a viem, že aj lepšie ubytovania, ale my sme boli spokojní. Môžno by som do budúcnosti pouvažovala nad domčekom s bazénom nad mestom Funchal, ale to pri dlhšom pobyte a samozrejme opäť s autom. Ach, tá moja (ne)náročnosť.

park Santa Catarina pri oceáne, len pár minút od apartmánu
Park Santa Catarina pri oceáne, len pár minút od apartmánu

2.deň: 19.9.2019

Ráno sme vyšli na „obhliadku“ okolia, prešli sme sa uličkami, parkom pri oceáne, až sme sa dostali k lanovke, ktorá viedla na horu Monte nad mestom Funchal. Práve tu sa nachádza veľmi známa a zaujímavá záhrada „Tropical Garden Monte Palace“, ktorej sa venujem v samostatnom článku. Rozhodne je na čo pozerať a čo obdivovať. Po celom dni sme si dali oddych na ubytovaní.

Viac o tomto čarovnom svete si prečítajte TU

3.deň: 20.9.2019

Viete čo na dovolenkách tohto zbožňujem? Spraviť si raňajky, ísť na raňajky a nikam sa neponáhľať. 🙂 Preto sa aj náš každý deň začínal rovnako pri stole na terase.

Tentokrát sme sa vybrali na najvýchodnejší cíp ostrova Madeira, ktorý je opäť ako z iného sveta. Vystúpite z auta a máte pocit, že ste na Marse a to doslova. Po včerajšej šťavnatej prechádzke v džungli sa ocitnete vo vyprahnutej púšti s minimom rastlín. Ale poviem vám, že aj to málo, čo tu rástlo stálo zato. Neviete, či sa kochať výhľadmi na nekonečný oceán, či máte pozorovať monumentálne útesy alebo sa zamerať na nenápadnú, no očarujúcu flóru pod vašimi nohami.

Práve takto sa budete cítiť na Ponta de Sao Lourenco. Dostanete sa sem pohodlne s autom, priamo na parkovisko, z ktorého môžete vyraziť na trek dlhý asi 8 km (tam aj späť). V septembri, kedy sme Madeiru navštívili my, prevládalo suché a teplé, miestami až horúce počasie a musím povedať, že táto prechádzka mi dala zabrať (aj preto, že som bola v treťom mesiaci tehotenstva :). Určite si nezabudnite zobrať občerstvenie a najmä vodu – veľa vody. Výhľady, ktoré sa vám otvoria počas inak nenáročnej prechádzky sú neskutočné. Po ceste môžete sledovať húfy jašteríc, ktoré sa kŕmia zvyškami ovocia od turistov, či pijú vodu naliatu na kameňoch.

Madeira - čo vidieť a robiť za 7 dní

Pri návrate som vedela, že nutne potrebujem vodu, nie tú vo fľaši, ale oceánsku. Že sa potrebujem schladiť a okúpať. Ak budete čítať o tom, že voda na Madeire je len pre otužilcov – neverte. 🙂 Po treku to bolo veeeľmi príjemné osvieženie a v bufete aj veľmi príjemné občerstvenie. Keď si nohy zaboríte do tmavého vulkanického piesku a len tak odpočívate alebo si zaplávate v priezračne čistej vode, je to na nezaplatenie. Divokosť pláže Prainha do Caniçal, na ktorú sa dostanete prudkým zrázom po pár minútach od parkoviska je presne to, čo sme potrebovali. Nachádza sa neďaleko východného cípu, ale po zadaní do GPS tam trafíte a určite si všimnete autá parkujúce popri ceste.

4.deň: 21.9. 2019

Nasledujúci deň po raňajkách sme vybehli na miestny trh Mercado dos Lavradores, ktorý sa často popisuje na mnohých weboch. Osobne musím povedať, že áno- bolo načo pozerať, ale na turistov boli teda pripravení na 100%. Keďže bolo mierne daždivé počasie, túto alternatívu zvolilo celkom veľa ľudí a tak sme sa ocitli v peknej tlačenici – tá sa však po pár metroch a najmä na druhom poschodí rozplynula. A nám sa rozplynula predstava o „domácom“ trhu, keď sme za tri kúsky malého ovocia zaplatili 15.-. Nuž, drahá, toto nie je lokálny trh ani v Laose, ani v Indii a ani v Ekvádore heh

Ale musím uznať, že všetko tam vyzeralo a aj chutilo perfektne, okrem ovocia sme nakúpili nejaké bylinky a taktiež aj cibule kvetín. O tom, aký úspešný bol tento nákup sa presvedčím až na jar, keď začnú rásť. 🙂

Keďže je na Madeire „všetko“ blízko, rozhodli sme sa pokračovať na Cabo Girao, najvyšší útes s výškou 580m. Poviem, že už len cesta nahor kľukatými uličkami, podotýkam, že na Seat Leon 1.0. bol veľký zážitok. A ten mali aj spolucestujúci, keďže som bola šofér počas celého výletu. Neľutujte ich, aspoň si mohli dať pivko, či víno heh.

Vyhliadka je ohrmujúca a aj keď bolo daždivé počasie, stálo to zato. Keď stojíte na presklenenom výbežku a pod vami je len prázdno prázdna hĺbka, môže to byť pre slabšie povahy ten najodvážnejší moment v živote. Zaujímavé je, že patrí k najvyšším útesom na svete s výškou 580m.

Aby toho nebolo málo, vybrali sme sa na posledné miesto neďaleko  mesta Funchal a to do záhrad Pahleiro Gardens. Tie vznikali postupne od 18. storočia a pod taktovkou viacerých architektov a záhradníkov sa dostali až do dnešnej podoby. Nájdete tu mnohé exotické druhy, určite medzi najkrajšie patria v dobe kvitnutia kamélie, amarylis, agapanty, ruže, či mohutné popínavky z rodu Aristolochia. Ak by som mala vymenovať všetky druhy, ktoré ma zaujali, zoznam by bol o poznanie dlhší.

Po takomto aktívnom dni nám nezostávalo nič iné, len sa zastaviť na dobrú večeru v meste a oddychovať.

5.deň:  22.9.2019

V tento deň sme sa rozhodli absovlovať plavbu loďou, ktorá je replikou lode Krištofa Kolomba Santa Márie. Pár hodinová plavba bola príjemným oddychom a okrem iného sme sa dostali pod útes Cabo Girao, ktorý sme navštívili deň predtým. Aj pohľad zdola nahor bol majestátny a sklenená vyhliadka bola zrazu maličkou špendlíkovou hlavičkou. Osviežení z kúpania pod útesom sme sa vrátili do prístavu a užili si uličky mesta, kaviarne, dobré jedlo a „vybehli“ na jednu malú vyhliadku.

Ak si chcete vychutnať pokojnú prechádzku, prevezte sa na sever ostrova k parku Ribeiro Frio. Okrem iného tu nájdete farmu pstruhov a po pokojnom chodníku popri leváde môžete pokračovať až k vyhliadke Balcoes. Nachádza sa vo výške 870m.n.m. A ponúka nádherné vyhliadky do okolia. Pokochať sa môžete okolitými vrchmi, dolinami, ale aj oceánom.

6.deň: 23.9.2019

Trasa údolím Rabacal k vodpádom 25 Fontes a Risco je o niečo náročnejšia na dĺžku, ale stále patrí k tým ľahším prechádzkam. Mali sme asi šťastie, ale podarilo sa nám vyhnúť mase turistov. Veľká skupina v čase nášho príjazdu smerovala už späť a tak sme si mohli vodopády vychutnať len s malým počtom ľudí. Odporúčam uzavretú obuv, nakoľko sú niektoré úseky ťažšie na prechod, no nečakajte nič hrôzostrašné, stretli sme aj dôchodcov, či menšie deti, ktorí si to užívali. Je dobré, ak si na túto trasu vyhradíte aspoň pol dňa a nikam sa nebudete ponáhľať. Levády, teda umelo vybudované vodné kanály, ktorých úlohou bolo priviesť vodu z hôr do suchých oblastí vás budú sprevádzať po celej ceste. Výhodou je, že idete po vrstevniciach a tak sa nemusíte obávať príliš prudkého stúpania či klesania. Spolu ich je na ostrove okolo 2000km. Neuveriteľné však?

Za zmienku stojí určite vavrínový les – Laurissilva, vďaka ktorému budete neustále v príjemnom tieni a tak trocha sa budete cítiť ako v rozprávke.

7.deň: 24.9.2019

Predposledný deň sme mali naplánovaný na prírodné bazény Porto Moniz, no čo „čert nechcel“, tunel, ktorým sme mali prejsť bol uzatvorený a obchádzka by trvala viac ako hodinu a pol. Tunelov je mimochodom na ostrove neúrekom, ale celá infraštruktúra je veľmi dobre prepracovaná a tak sa nemáte problém dostať na ktorýkoľvek koniec Madeiry za pomerne krátky čas, keďže na šírku má niečo cez 25km a na dĺžku cca 50km. Samozrejme, ak práve neopravujú niektorý z úsekov. 🙂

Práve preto sme hľadali alternatívu na kúpanie čo najbližšie a musím povedať, že sa nám to celkom podarilo. Zrazu sa pred nami objavila nádherná takmer čierna piesková pláž, ktorá sa napájala na umelo vybudovaný „bazén“ s pokojnou hladinou. Skrátka, aj tu si každý nájde to, po čom túži. Neviem či to bol len môj pocit, ale voda na severnej strane sa mi zdála o niečo chladnejšia ako na juhu….ale stále bola veľmi príjemná. Ak vás niečo podobné zaujíma, zadajte si do GPS Seixal beach.

8. deň: 25.9.2019

Posledný deň sme venovali oddychu, no predsa sme sa nakoniec previezli do dedinky Santana, kde nájdete typické domčeky trojuholníkového tvaru. V celom areáli The Madeira Theme Park in Santana  nájdete mnoho historických zaujímavostí, ukážok kultúrnych zvykov, tradícii a na svoje si prídu aj deti. My sme si tento park úprimne veľmi neužili, nakoľko nám počasie neprialo a boli sme premočení, ale keď to beriem globálne, zvyšok našej dovolenky sme mali úžasne teplo a slnečno.

9.deň: 26.9.2019

Skoro ráno sme nastavili budíček a okolo siedmej už sedeli v lietadle smer Lisabon a následne Budapešť. 🙂 Výhodou ubytovania v centre Funchalu bolo, že sme boli do pol hodinky na letisku, odovzdali auto a nemuseli sa dlho presúvať. Ubytovanie preto odporúčam práve tu, nakoľko sa do všetkých častí ostrova dostanete pohodlne autom do hodinky, hodinky a pol.

Teším sa na vaše otázky, pohľady a skúsenosti a zároveň verím, že niektorých z vás inšpirujem k nezabudnuteľnej ceste na Madeiru. Ja už teraz viem, že je čo obdivovať aj nabudúce.